Sabtu, 3 November 2012

~ Si Pencari Tuhan ~

Ada sebuah kisah menarik daripada akhir kehidupan si pencari tuhan yang diriwayatkan oleh Abdul Wahid Bin Zaid dalam kitabnya 'Miah Qishshah Min Qashshah.' Beliau menceritakan:
                                                                    Gambar Hiasan 

"Ketika kami menaiki sebuah perahu, angin kencang menerpa perahu kami sehingga kami terdampar disebuah pulau.
Kami turun ke pulau itudan mendapati seorang lelaki sedang menyembah patung. Kami bertanya kepadanya, "Di antara kami, para penumpang perahu ini, tidak ada yang melakukan seperti yang kamu lakukan." Dia bertanya, "Kalau demikian, apa yang kalian sembah?" Kami menjawab, "Kami menyembah Allah." Dia bertanya, "Siapakah Allah?" Kami menjawab, "Zat yang memiliki istana dilangit dan kekuasaan dimuka bumi." Dia bertanya, "Bagaimana kamu boleh mengetahuinya?" Kami jawab, "Zat tersebut telah mengutusksn seorang rasul kepada kami dengan membawa mukjizat yang jelas. Rasul itulah yang menerangkan kepada kami mengenai hal itu." Dia bertanya, "Apa yang dilakukan oleh rasul kalian?" kami menjawab, "Setelah baginda menyampaikan risalah-Nya, Allah SWT mencabut rohnya, kini utusan itu telah wafat." Dia bertanya, "Adakah dia tidak meninggalkan sesuatupun tanda pada kalian?" Kami menjawab, "Dia meninggalkan Kitabullah untuk kami." Dia berkata, Cuba kalian tunjukkan kitab suci itu kepadaku!" Kemudian, kami memberikan mushaf al-Quran kepadanya. Dia berkata "Alangkah bagusnya bacaan yang terdapat di dalam mushaf itu." Kami lalu membacakan beberapa ayat untuknya.
Tiba-tiba, dia menangis dan berkata, "Tidak sepatutnya Zat yang memiliki firman ini diderhakai." Lantas dia memeluk islam dan menjadi muslim yang baik.

Dia meminta agar kami mengizinkannya ikut serta dalam pelayaran. 
Kami pun bersetuju, lalu kami mengajarkan beberapa surah al-Quran kepadanya. 
Ketika malam tiba, sementara kami semua tidur tiba-tiba dia bertanya, "Wahai kalian, adakah Zat yang kalian beritahukan kepadaku itu juga tidur?" Kami menjawab, "Dia hidup terus, Maha Mengawasi dan tidak pernah mengantuk atau tidur." Dia berkata,
Ketahuilah, adalah termasuk akhlak yang tercela jika seorang hamba tidur nyenyak di hadapan tuannya." Dia lalu melompat, berdiri untuk mengerjakan solat. Demikianlah, kemudian berqiamulail (solat malam) sambil menangis sehingga tiba waktu subuh.

Ketika sampai di suatu daerah, aku berkata kepadanya kawanku, "laki-laki ini orang asing. Dia baru sahaja memeluk islam, eloklah kita membantunya."
Mereka pun bersedia mengumpul beberapa barang untuk diberikan kepadanya, lalu kami menyerahkan bantuan itu kepadanya. Lalu dia bertanya, "Apa ini?" Kami jawab, "Sekadar infak, kami berikan kepadamu."
Dia berkata, "SubhanAllah, kalian telah menunjukkan kepadaku suatu jalan yang kalian sendiri belum fahami. Selama ini aku hidup di suatu pulau yang dikelilingi lautan, aku menyembah zat lain. Sekalipun demikian, Dia tidak pernah mensia-siakan aku. Dan apakah pantas Zat yang aku sembah sekarang ini, Zat Yang Maha Mencipta dan Zat Maha Memberi rezeki akan membiarkan aku sendiri?" Setelah itu, dia pergi meninggalkan kami.

Beberapa hari kemudian, aku mendapat khabar bahawa lelaki mualaf dari pulau itu kini dalam keadaan nazak. 
Kami segera menziarahinya dan dia sedang menghadapi saat kematian. Setiba disana aku ucapkan salam kepadanya, lalu bertanya, "Katakanlah, apa yang kamu inginkan?" Dia menjawab, "Keinginanku adalah berupa sebuah doa dan itupun telah lama terkabul, iaitu saat kalian datang ke pulau itu, ketika itu aku tidak memahami kepada siapa aku harus menyembah." Kemudian, aku bersandar pada salah satu hujung kainnya untuk menenangkan hatinya, tiba-tiba sahaja aku tertidur. Dalam tidurku aku bermimpi melihat tempat yang diatasnya terdapat kubah disebuah kuburan seorang ahli ibadah. Di bawa kubah terdapat tempat tidur, diatasnya nampak seorang gadis sangat cantik. Gadis itu berkata, "Demi Allah, segeralah mengurus jenazah itu, aku sangat rindu kepadanya." Aku lalu terbangun dan aku mendapati orang tersebut telah meninggal dunia. Aku memandi dan mengapani jenazahnya. Pada malam harinya, saat aku tidur, aku bermimpikannya lagi. Aku melihat dia sangat bahagia, didampingi seorang gadis diatas tempat tidur dibawah kubah sambil bersenandungkan firman Allah.

"(Sambil mengucapkan): 'Salamun Alaikum Bima Sabartum.'
Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu." (Ar-Ra'd [13]: 24)