Isnin, 19 November 2012

Berperang Melawan Nafsu..


Pada satu hari seorang lelaki menemui Rasulullah SAW kerana ingin memeluk Islam tetapi dia mempunyai tabiat yang sukar hendak ditinggalkan. Hal ini mungkin akan menyebabkan niatnya tidak akan tercapai. Bagaimanapun setelah mengucapkan dua kalimah syahadah, barulah lelaki itu memberitahu masalahnya.
"Ya Rasulullah, sebenarnya saya selalu sangat berbuat dosa dan sukar hendak meninggalkannya," beritahu lelaki itu sambil duduk bersila di hadapan Rasulullah SAW.
"Kalau begitu sanggupkah kau berjanji untuk tidak berbohong lagi?" Tanya Rasulullah SAW ingin kepastian.
Ya, saya berjanji ya Rasulullah," balas lelaki itu dengan kemampuannya untuk melawan nafsunya sambil bangun dan meminta diri untuk pulang.
Rasulullah SAW difahamkan, sebelum lelaki itu memeluk Islam, lelaki itu pernah mencuri, berjudi dan meminum minuman keras. Tetapi lelaki itu sudah berjanji di hadapan baginda untuk meninggalkan tabiat buruk itu. Ketika lelaki itu dalam perjalanan pulang, hati kecilnya berkata-kata sesama sendiri. 

"mampukah aku meninggalkan tabiat buruk yang selalu aku lakukan? Ini satu tugas berat dan sukar hendak aku lakukan," detik hati kecilnya.
Oleh kerana hatinya belum saratus peratus mantap, ada kalanya nalurinya ditarik-tarik untuk melakukan kejahatan.
Bagaimanapun ketika naluri ditarik-tarik untuk melakukan kejahatan, hati kecilnya akan berkata, "Apakah yang akan engkau jawab nanti apabila engkau ditanya Rasulullah jika engkau terus melakukan dosa?" 
Kalau aku berbohong, bermakna aku telah mengkhianati janjiku padanya. Tetapi jika aku bercakap benar, aku akan terima hukuman sebagai umat Islam," detik hati kecilnya.
Setelah beberapa bulan melawan nafsu, akhirnya lelaki itu berjaya berjuang dan mampu untuk berhijrah berubah menjadi insan yang mulia.