Sabtu, 10 November 2012

KISAH PENGHUNI SYURGA..

Anas bin Malik, salah seorang sahabat Rasulullah SAW ketika bersama-sama baginda, pernah mencaritakan, Rasulullah SAW berkata, "Seorang lelaki penghuni syurga akan datang kepada kita sebentar lagi."

Gambar  Hiasan


Memang benarlah seprti apa yang dikatakan oleh Rasulullah SAW itu. Tidak lama kemudian datang seorang lelaki dari pada kaum Ansar yang masih dalam keadaan berwuduk dengan janggutnya yang masih basah menghampiri Rasulullah dan para sahabat.
Di tangan kirinya memegang terompah.
Pada keesokkan harinya pula Rasulullah SAW.
berkata kepada para sahabatnya, "Akan datang lagi seorang lelaki penghuni syurga ke mari."
Benarlah kata-kata Rasulullah SAW itu. 
Tidak lama selepas itu datang seorang lelaki sebagaimana yang datang pada hari semalam.
Keesokkan harinya, hari ketiga Rasulullah SAW juga berkata sebagaimana yang dikatakan pada hari pertama dan kedua.
Apabila lelaki itu beredar, Abdullah bin Amir bin Ash seorang sahabat Rasulullah SAW mengekori lelaki itu pulang ke rumahnya.
Bagaimanapun perbuatan Abdullah itu telah menyebabkan dia bertengkar dengan ayahnya.
"Aku tidak akan bertemu denganmu ayah selama tiga hari dan kalau ayah setuju, aku mahu tinggal bersama-sama lelaki itu untuk seketika," beritahu Abdullah dan permintaan Abdullah itu disetujui oleh ayahnya.
Akhirnya Abdullah mengikut lelaki itu dan tinggal tiga hari bersamanya.
Ketika bersama-sama lelaki itu, Abdullah tidak pernah melihat lelaki itu bangun tengah malam untuk melakukan tahajjud.
Lelaki itu hanya mengeliat di tempat tidurnya sambil berzikir dan bertakbir sehinggalah lelaki itu bangun untuk menunaikan solat subuh.
selain itu, Abdullah tidak pernah mendengar lelaki itu berkata-kata kecuali perkataan yang baik-baik sahaja.
Setelah tiga hari berakhir dan ketika hati kecilnya berkata-kata, beginikah orang yang dikatakan ahli syurga, Abdullah tergerak untuk bertanya kepada lelaki itu, "Wahai hamba Allah, sesungguhnya tidak pernah terjadi pertengkaran dan tidak bertegur sapa antara aku dan ayahku. Aku hanya mendengar Rasulullah bercerita mengenaimu tiga kali mengenai kedatangan seorang ahli syurga.
Justeru aku sendiri ingin melihat apakah amalanmu sehingga kamu dikatakan ahli syurga?"

"Oh, jadi selama ini kamu tinggal bersama-samaku hanya semata-mata mahu melihat sendiri apakah yang aku lakukan? Kamu juga ingin apakah yang dikatakan Rasulullah itu benar atau tidak?" 
Tanya lelaki itu tidak berasa curiga dengan perbuatan Abdullah itu malah dia senang sekali menerima kehadiran Abdullah.

Abdullah mengangguk kemudian berkata, "Kalau boleh aku mahu mengikut jejak amalanmu tetapi apabila aku lihat sendiri, kamu tidak banyak beramal, bagaimana Rasulullah SAW boleh mengatakan kamu seorang penghuni syurga?"

Akhirnya lelaki itu berterus terang.
"Aku sebenarnya tidak mempunyai apa-apa amalan. Apa yang kau lihat, itulah apa yang aku lakukan sehari-hari. Cuma aku tidak pernah berlaku curang dengan sesiapa pun. 
Aku juga tidak pernah ada sifat iri hati terhadap apa yang Allah kurniakan kepada orang lain." ujar lelaki itu lagi.

"Lalu inilah amalanmu selama ini yang tidak mampu dilakukan oleh orang lain kerana terlalu berat tetapi mendapat darjat yang tinggi." ujar Abdullah lagi.
"Ya, memang ini satu kerja yang berat dan adakah kamu sanggup mengikuti apa yang aku lakukan?"
Abdullah tidak menjawab tetapi dia sudah faham mengapa Rasulullah SAW mengata lelaki itu penghuni syurga.